Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Samenwerkende Nederlandse slijters springen in de bres voor hun klanten

De samenwerkende Nederlandse slijters betreuren het faillissement van de Nationale Slijtersbon B.V., maar hebben samen met de Consumentenbond afgesproken (voor de SlijtersUnie betekent dit een indringend advies aan de leden) dat openstaande bonnen nog wel verzilverd kunnen worden bij de zelfstandige of ketenslijter die de bon oorspronkelijk heeft verkocht.

Op 12 mei 2015 is de Nationale Slijtersbon B.V., gevestigd te Nieuw-Vennep, door de rechter failliet verklaard. Dat het doek nu definitief valt voor de Nationale Slijtersbon B.V., betreuren de slijters die zijn aangesloten bij de Vereniging Drankenhandel Nederland (VDN) en de Koninklijke SlijtersUnie (KSU).

Om consumenten tegemoet te komen, bieden slijters nu – in een soort van ‘laatste ronde’ – consumenten alsnog de mogelijkheid om bonnen te verzilveren, althans dat is het dringende advies van de SlijtersUnie aan haar leden. Maar dat is alleen mogelijk bij de slijter die de bon oorspronkelijk heeft verkocht.
In het overgrote deel van de gevallen is de oorspronkelijke (weder)verkoper van de bon te herkennen aan een logo of stempel op de bon zelf. De samenwerkende slijters roepen de consumenten op om zo spoedig mogelijk contact op te nemen met de betreffende slijter om de openstaande bonnen te verzilveren, hetzij door in de winkel zelf of online producten bestellen, hetzij doordat de slijter een eigen tegoedbon geeft om op een later tijdstip te kunnen verzilveren.

Als de bon oorspronkelijk is verkocht door Gall & Gall, Mitra of DirckIII, dan is de bon inwisselbaar in elke winkel van de respectievelijke bedrijven. In de andere gevallen gaat u terug naar de slijterij waar de bon is verkocht.

Heeft u tussen januari 2015 en nu zelf uw bonnen al naar de Nationale Slijtersbon B.V. in Nieuw-Vennep gestuurd? De curator zal worden gevraagd een lijst met openstaande bonnen te maken en te beslissen over de afhandeling daarvan.