Zoeken
Sluit dit zoekvak.

De Koninklijke Nederlandse SlijtersUnie (KSU) en de vereniging voor distillateurs SpiritsNL hebben de handen ineengeslagen voor de campagne en de website TOON-ID.nl. De wet is duidelijk: slijters, supermarkten, horeca en (sport)kantines mogen geen alcoholhoudende drank verkopen aan personen jonger dan 18 jaar. Dat gaat in verreweg de meeste gevallen goed, maar de praktijk laat zien dat extra aandacht voor dit verbod helpt om het nog beter na te leven. Daarom hebben de KSU en SpiritsNL een goed zichtbare sticker ontwikkeld die duidelijk maakt dat personen onder de 25 jaar altijd een geldig identiteitsbewijs moeten tonen als zij bij de slijter drank willen kopen. Er zijn twee varianten: één sticker van TOON-ID.nl kan op de binnenkant van de winkelruit worden geplakt en de andere sticker kan in de winkel bevestigd worden, bij voorkeur bij de kassa. Ook is nog een extra exemplaar van NIX<18 meegestuurd. KSU en SpirisNL raden slijters aan de sticker duidelijk zichtbaar in de slijterij te plaatsen. Het is dan door iedere klant duidelijk waar hij aan toe is:
 

Ron Andes, voorzitter KSU: “Met dit gezamenlijk initiatief wil de KSU duidelijk maken dat zelfstandige slijters de naleving van de Drank- en Horecawet zeer series nemen. Slijters nemen een unieke plek in bij de verkoop van vooral sterke drank en dragen dan ook extra verantwoordelijkheid om alcoholmisbruik tegen te gaan. Het is gewoon heel belangrijk de legimitatieplicht nauwgezet na te komen. De slijter is een vakman en met de campagne kan hij dat nog meer onderstrepen.” SpiritsNL directeur Joep Stassen voegt daar aan toe: “Slijters zijn voor de distillateurs natuurlijk van groot belang. Alcoholmisbruik, zeker door minderjarigen, moet tegengegaan worden en op deze praktische wijze helpen wij slijters graag”.
VVD-Kamerlid Erik Ziengs ontving uit handen van beide organisaties de eerste sticker met het Toon-ID-logo er op. Ziengs is blij met dit eigen initiatief van de sectoren: “We willen allemaal dat de regels nageleefd worden maar een steun in de rug met een simpele maar duidelijke boodschap helpt daar natuurlijk bij. Juist de slijters als specialisten kunnen en moeten het goede voorbeeld geven. De goede wil is er en met deze actie zal de boodschap voor iedereen alleen maar duidelijker worden”.